5 iemesli, kāpēc zaudēt svaru ir svarīgi

Zaudēt svaru Fitlap

Tava imūnsistēma atkal darbosies optimāli

Jā, lai zaudētu svaru ir nepieciešams tērēt vairāk kā uzņemam ar ēdienu. Tātad ir jābūt kaloriju deficītam, taču tas nebūt nav viss. Piemēram, normāls tauku daudzums ļauj endokrīnajai sistēmai darboties optimāli: izdalās hormoni un citokīni. Citokīni ir imūnās sistēmas proteīni, kas uzlabo organisma spēju cīnīties ar slimībām.

Kā it visās dzīvēs jomās, arī organismā ir nepieciešams optimāls balanss. Ja tauku daudzums ķermenī ir palielināts, arī imūnsistēma tiek it kā “izsista” no līdzsvara. Lūk, tikai daži piemēri, kā palielināts ķermeņa masas indekss (ĶMI) var ietekmēt organisma imūnsistēmu: smaganu iekaisumi, iesnas, vēdera infekcijas, aukstumpumpas (herpes). Kāpēc tas tā ir?!

Ja ķermenis ir aptaukojies, tauku šūnas var izdalīt lielu daudzumu imūnvielu. Ejot laikam un tauku slānītim nesamazinoties, šis imūnvielas vairs nespēj noteikt reālos draudus organismam un nespēj cīnīties ar dažādām infekcijām un citiem organismu ietekmējošiem ārējiem faktoriem.

Tas nozīmē tikai vienu – svara zaudēšana (tauku procenta samazināšana) spēcinās Tavu imūnsistēmu, ļaujot tai strādāt un veikt “savus pienākumus” optimāli. Mazāk saslimšanu, mazāk infekciju – veselīgāka dzīve ikdienā.

Tavas ceļu locītavas būs Tev pateicīgas

Osteoartrīts ir deģeneratīva locītavu slimība, kurā nodilst skrimšļaudi un laika gaitā tiek ietekmēti arī locītavu kauli. Ar to slimo vismaz 150 miljoni pasaules iedzīvotāju. Pēc 30 gadu vecuma cilvēks gadā zaudē aptuveni 1% no kaulu masas un bieži tam netiek pievērsta uzmanība, kamēr tas nav kļuvis nopietni. No vienas puses – ir taču normāli, ja kļūstot vecākam “kauliņi kļūst stīvāki”. Nebūt nē.

Kā jebkura hroniska kaite, arī osteoartrīts ir sava veida apburtais loks. Aplis sākas šādi: Tavas locītavas sāp – Tu kusties mazāk – Tavas locītavas kļūst stīvākas un neaktīvākas – Tavi muskuļi vājāki – muskuļu vājums nozīmē, ka spiediens un triecieni gan sportojot, gan ikdienā nav pienācīgi amortizēti – mazāk amortizācijas nozīmē, ka stāvoklis pasliktinās. Jo biežāk tas notiek, jo vairāk sāpju. Jo vairāk sāpju, jo mazāk kustību. Un aplis sākas no jauna.

Kā liekais svars to ietekmē? Vienkārši: liekais svars un aptaukošanās veicina osteoartrīta veidošanos. Pētījumi pēdējo 20 gadu laikā (tādu ir bijuši daudz!) ar nelielām izmaiņām, bet viennozīmīgi pierāda, ka cilvēkiem ar lieko svaru ir 6 reizes lielāka iespējamība tikt diagnosticētiem ar osteoartrītu vismaz vienā ceļa locītavā. Osteoartrīta iespējamība abās locītavās sasniedz pat 18 reizes.

Kāpēc liekais svars ietekmē osteoartrīta saslimšanas risku nav tikai tāpēc, ka smagāki cilvēki iedarbojas uz savām locītavām ar lielāku svaru un tāpēc locītavas izmainās laika gaitā. Tas tiešā veidā saistīts arī ar lieko taukaudu un iekaisuma esamību organismā. No šī izriet, ka osteoartrīts veidojas gan no tā, ka locītavas tiek noslogotas gan liekā svara ietekmē, gan tāpēc, ka organismā ir iekaisumiem labvēlīga vide.  

Tātad otrais iemesls svara zaudēšanai: locītavu sāpju samazināšana, lai Tev būtu iespējams vairāk kustēties un darīt to bez sāpēm. Viena no lietām, starp citu, kuru Tu pamanīsi diezgan nekavējoties.

Miega kvalitātes uzlabošanās

Vai Tu zini, kas ir miega apnoja? Stāvoklis, kurā Tu uz mirkli…pārstāj elpot. Ikdienā to pazīstam kā krākšanu, bet ko tas nozīmē? Miega laikā augšējo elpceļu muskuļi atslābst. Muskuļiem atslābstot pārāk daudz, elpceļi sašaurinās un elpošana ir apgrūtināta. Nopietnākos miega apnojas gadījumos elpošana nakts laikā var apstāties pat tūkstošiem reižu. Un, protams, ka tas ir slikti.

Kā to ietekmē liekais svars? Taukaudi ķermenī (īpaši ķermeņa augšdaļā) rada papildu svaru un spiedienu uz Tavām plaušām un samazina vietu tām. Tev ir nepieciešams skābeklis, bet Tev nav iespējas to pienācīgi uzņemt.

Apmēram 25 % pieaugoši ir miega apnoja vieglā veidā, bet cilvēkiem ar lieko svaru tā ir 50 % gadījumu. Bērnu vidū šis skaitlis ir vēl iespaidīgāks: tikai 3 procenti bērnu, kuriem nav liekais svars, piedzīvo miega apnoju, bet 46% bērnu ar lieko svaru ir miega apnoja vidējā vai smagā veidā.

Kāpēc Tev būtu jādomā, kā šo novērst? Jo miegs ir svarīgākais laiks visā atpūtas un atjaunošanās procesā. Tas ietekmē vielmaiņu un veselību – hronisku iekaisumu veidošanos, šūnu novecošanu un oksidāciju un hormonālo disbalansu, līdz ar to lielāku iespējamību saslimt ar dažādām hroniskām slimībām.

Iemesls zaudēt svaru – miega uzlabošanās! Kvalitatīvs miegs ne tikai uzlabos Tavu vielmaiņu un hormonālo stāvokli, bet arī ļaus Tev justies, domāt, dzīvot un izskatīties labāk.

Tu beidzot sāksi izbaudīt ēdiena garšu

Tas, kā vieni vai otri cilvēki reaģē uz saldiem vai sāļiem ēdieniem, var ļoti atšķirties. Vienam zefīriņš šokolādē ir normāls našķis, citam tas ir neiespējami saldi šķebinošs. Izrādās, ka cilvēki ar lieko svaru biežāk nespēj izgaršot ēdienu, kas nav ļoti kairinošs garšu kārpiņām. Tas nozīmē – vairāk ēdiena, bet mazāka sāta – apmierinājuma sajūtas. Tas nozīmē, ka cilvēkam ir vēlme apēst vairāk, lai tomēr apmierinājuma sajūtu sasniegtu.

Tas pats attiecas uz reizēm pat šķietami nevaldāmu kāri pēc saldumiem. Iztēlojies kā šokolāde kusīs mutē vai kā smaržos tikko cepts kruasāns. Ļoti reti kāds tā sapņo par brokoļiem vai salātlapām.

Vēlme sajust ēdiena garšu un to izbaudīt veicina to, ka apēdīsi vairāk. Un šādā gadījumā, lai apmierinātu kāri pēc kāda noteikta ēdiena, tiek izvēlēti tādi, kuri ir izteikti kairinoši. Izteikti saldi, sāļi, taukaini vai ar spēcīgu garšu buķeti. Un ir iespējams iztukšot paciņu čipsu vai zefīru, bet tāpat nejust apmierinājumu. Labā ziņa ir, ka šī situācija ir uzlabojama un, kas vēl daudzsološāk – tad, kad Tu patiešām izbaudi ēdienu, Tu ēd mazāk, bet jūties daudz apmierinātāks. Un sāta sajūta iestājas ātrāk.

Tātad, zaudējot svaru, ir lielāka iespējamība, ka Tavs apmierinātības līmenis par ēdienu, kuru ēd, kļūs augstāks. Tu nevēlēsies ēst tik daudz taukainu/sāļu/saldu ēdienu un, iespējams, laiku pa laikam pat vēlēsies dārzeņu papildporciju.

Dažādas ķirurģiskas iejaukšanās (kā arī dzemdības) būs vieglākas

Cilvēkiem ar lieko svaru ir augstāks pēc-operāciju komplikāciju risks. Un šis ir pavisam nopietns iemesls samazināt lieko svaru. Dažādas saslimšanas cilvēkiem ar palielinātu ķermeņa masas indeksu veidojas biežāk un nepieciešamība pēc ķirurģiskas iejaukšanās ar visdažādākajiem iemesliem var būt nereta parādība. Vēl viens nopietns iemesls svara samazināšanai ir bērniņa ieņemšana, grūtniecība un dzemdības.

Sievietes, kurām ir ievērojams liekais svars, par 50 % biežāk būs spiestas veikt ķeizargriezienu, kamēr starp sievietēm ar normālu ĶMI iespējamība ir ap 20 %.

Pat, ja sievietes ar lieko svaru neizvēlas ķeizargriezienu, iespējamība, ka būs nepieciešams izmantot dažādus medikamentus un citus palīginstrumentus, ir lielāka kā sievietēm bez liekā svara.

Ikviens pacients pēc jebkādas ķirurģiskas iejaukšanās vai slimību pārdzīvošanas vēlas, lai atjaunošanās process ir ātrs un vienkāršs. Un, protams, ikviena mamma (protams, arī tētis!) vēlas, lai bērniņš ir veselīgs un atjaunošanās pēc dzemdībām – nesāpīgāka. Liekā svara samazināšana šādos gadījumos var būt eksistenciāli svarīga.

Lai arī šie visi augstākminētie iemesli ir nopietni un svarīgi, ir arī citi lieliski veidi, kāpēc svara zaudēšana būtu svarīga un ienestu arī citas pozitīvas pārmaiņas Tavā dzīvē.

  • Tu varētu vairāk laika pavadīt aktīvi kopā ar bērniem un ģimeni.
  • Ēdiens garšos labāk!
  • Sāpes un citas veselības problēmas samazināsies.
  • Tev būs daudz vairāk enerģijas.
  • Atjaunošanās pēc slimībām būs ātrāka!

Un tam visam plusā – ceļu locītavas, kuras nesāp; iesnas, kuras Tevi vairs nekaitina; lielisks miegs; ēdiens, kas garšo labi un ātrāka atjaunošanās slimību gadījumā.



Vai Tev patika tas, ko lasīji? Dalies vai pievieno komentāru!

SPER PIRMO SOLI UN PIEPILDI SAVUS MĒRĶUS CEĻĀ UZ VESELU, LAIMĪGU UN AKTĪVU SEVI!


Vai vēlies koriģēt savu svaru? Nekad nav par vēlu un nav labāka brīža par "te un tagad". Tu arī turpmāk varēsi ēst savus ierastos, garšīgos, ātri pagatavojamos ēdienus, bet nejutīsi izsalkuma sajūtu!

Izvēlieties periodu

Izvēlies maksājuma metodi