5 ieradumi, kuri veicina liekā svara veidošanos un bremzē progresu

5 ieradumi, kuri veicina liekā svara veidošanos un bremzē progresu

Mums, latviešiem, ir dažādi ēšanas ieradumi – gan ikdienā, gan svētkos. Daži no tiem ietekmē mūsu organismu pozitīvi, bet daži gluži otrādi – bremzē progresu vai pat rada regresu. Šie ieradumi ļoti bieži sastopami daudzu cilvēku ikdienā. Pavisam vienkāršs, bet esošs piemērs: šķīvja izēšana, kaut arī vēders pilns… Daži no tiem veidojušies jau sen un vēl joprojām iesakņojušies daudzu cilvēku ikdienā. Daži, savukārt, veidojušies pēdējo pārdesmit gadu laikā.

Iespējams, ka divdesmit-trīsdesmit gadus atpakaļ šie ieradumi nekaitēja tik ļoti, jo cilvēki tomēr daudz vairāk strādāja fizisku darbu, tad tagad astoņu-deviņu stundu darba diena, pavadīta sēžot un klabinot datora taustiņus, ir norma.

Ieradumi un “it kā sīkumi” bieži sasummējas, it īpaši, ja piekopjam tos ikdienā. Šodien rakstā lasi par tiem ieradumiem, kuri mūsdienās var būt vieni no vaininiekiem liekā svara veidošanās procesā. Liekais svars neuzrodas uzreiz, tas pieaug pamazām un bieži nepamanām, ka ir jau pieci vai pat vairāk kilogramu, kuri sāk traucēt ikdienu. Ja Tu vienā rītā pamostos ar +30 kg, Tu noteikti to pamanītu, bet pārīti mēnesī it kā nejūt neviens, bet beigu beigās džinsi vairs nav tik brīvi un uzkāpt līdz piektajam stāvam vairs nav tik viegli.

1. Zupa, pamatēdiens, saldais

Tipisks pusdienu piedāvājums, vai ne? Šāds salikums liekas jau vecāks par cilvēces pirmssākumiem! Šī daudziem ir kombinācija, kura asociējas ar padomju laiku kafejnīcu piedāvājumiem. Ja cilvēks pirms šādas ēdienu kombinācijas baudīšanas ir pamatīgi svīdis fiziskā darbā no paša rīta un zin, ka turpinās arī pēc pusdienām, tad liekie kilogrami neatradīs vietu uz gurniem. Bet būsim pavisam reāli, šāda kombinācija ir krietni par daudz sēdoša darba darītājiem un, rau, te viens, otrs un jau trešais kilograms nosēdies uz Tava puncīša.

Varbūt būsi dzirdējis, ka katram no mums, atkarībā no auguma parametriem, vecuma, dzimuma, aktivitātes līmeņa un citiem rādītājiem, ir katram savs ikdienā uzņemamā pārtikas daudzuma apjoms (kuru bieži izsaka kalorijās un tāpēc tik daudzi mēdz tās skaitīt!) un, ja mēs ēdam vairāk kā tērējam, rodas rezervīte – liekais svars. Aptuvenā ainiņa – brokastis, kafija, tad “zupa-saldais-pamatēdiens”, tad pēcpusdienas uzkodiņa un kārtīgas vakariņas. Ja porcijas ir lielas, tad ir viegli apēst vairāk kā spējam iztērēt. Ja vēlies saglabāt formu un neļaut kilogramiem pieaugt, ir vienkārši jāsabalansē maltītes tā, lai Tu justos paēdis, bet ne pārēdies. To piedāvā Fitlap uztura plāns – tā nav diēta, jo ēdienu dažādība mūsu plānā ir tik liela, ka Tu, iespējams, pat nepamanīsi, ka esi mainījis ēšanas paradumus. Receptes ir vienkāršas, saprotamas un ar sabalansētu uzturvielu daudzumu. Skaties tās ŠEIT.

2. Saldo sulu vai kefīra/piena dzeršana ēdienreižu laikā

Ieradums noskalot visu ar saldu, krāsainu dzērienu pusdienu laikā arī ir biežs ieradums. Šajās sulās, kas bieži ir “koncentrāts-ūdens-cukurs” ir nudien daudz pievienotā cukura. Tas nozīmē, ka ir daudz vieglāk lielu kaloriju daudzumu vienkārši izdzert. Cukurs ir un paliek cukurs. Ja tā ir par daudz un tas netiek iztērēts, tad tas uzkrāsies. Un diemžēl tie nav vienīgie riski, kāpēc pārlieku liels daudzums cukura ikdienā mums nav nepieciešams un var radīt citas veselības problēmas. Arī kefīrs un piens satur 45-65 kalorijas uz 100 mililitriem produkta (kaloriju daudzums atkarīgs no tauku % produktā). Mums gan šķiet, ka šis ir viens no visvienkāršākajiem ieradumiem, kuru pārstāt piekopt. Ja aizstāt sulu un/vai kefīra un piena dzeršanu ar vienkārši tīru ūdeni Tev liekas pārāk ekstrēmi, tad pievieno ūdenim citrona, apelsīna vai laima šķēlītes vai pat gurķi, mazliet ingvera vai sarkanos asos piparus. Ūdenim būs viegla, patīkama garša un tas pavisam noteikti būs spēcīgs konkurents krāsainajām paku sulām un citiem dzērieniem.

3. Veikalos nopērkamie rosoli, citi salāti un gatavie uzsildāmie ēdieni

Kārtīga latvieša viesību galds nav iedomājams bez rosoliņa ar labu devu provansas majonēzes. Gan šie, gan citi gatavie salāti mums raisa nostaļģijas pilnas sajūtas un dažiem būs siekalu pilna mute pat iedomājoties vien par labu rosoliņu. Tomēr šie salāti, pirkti veikalos, noteikti nav ieteicama izvēle. Ja salātiem pievienots liels daudzums majonēzes, krējuma vai eļļas, skaidrs, ka tie ir ļoti bagātīgi, daudz kaloriju saturoši produkti, kurus ir veigli apēst daudz. Šobrīd nevaram nosaukt jums nevienus gatavos salātus, kurus ar drošu sirdi varētu saukt par sabalansēta uztura plāna sastāvdaļu. Tāpat uzmanīgiem jābūt ar dažādām burciņu-paciņu zupām, uzsildāmajiem ēdieniem kārbās (dažādas panētas kotletes, karbonādes, arī gaļas iztrādājumi, mērces, dažādas saldētās bulciņas u.c). Jau atkal – daudz tauku, daudz ogļhidrātu un citu slēpto, nevajadzīgo lietu – hidrogenētu vai daļēji hidrogenētu augu tauki, cukurs, liels daudzums sāls.

4. Nevajadzīgas pārtikas piedevas

Kurš gan no mums nav baudījis cīsiņus bērniem, sardeles, mednieku desiņas un citus pusfabrikātus. Lai arī šo gaļas izstrādājumu kvalitāte ar laiku ir uzlabojusies, tomēr vēl joprojām nav iespējams par visiem šiem produktiem teikt, ka tie būtu veselīgi, jo ne vienmēr var zināt, kādas kvalitātes gaļa šajos produktos ir izmantota. To sastāvā bieži ir dzīvnieku ādas, tauki, margarīns un citi augu tauki, dažādi milti, soja u.c., kā arī dažādas pārtikas krāsvielas, kuras rada tik kārdinoši un nevainīgi rozīgo krāsu.

5. Nedēļas nogale = svētki un ballīte

Ļoti liela daļa mūsu tautiešu nedēļas nogali nosvin ar kārtīgu devu alkohola un tad nevar saprast, kāpēc nedēļas dienās jūtas tik slikti. Pirmkārt, alkohols negatīvi ietekmē organismu un, ja neviena nedēļas nogale nepaiet bez vīna glāzes vai alus kausa rokās, tad ir skaidrs, ka Tu nedari labu savai veselībai. Alkohols satur arī daudz kaloriju un bieži iet roku rokā ar neveselīgām uzkodām, maz miega un organisma atūdeņošanos. Tas nozīmē, ka Tu vari visu nedēļu ēst ļoti veselīgi, sabalansēti un nedēļas nogalē, divas dienas neievērojot nekādas robežas, to visu sabojāt. Jā, Tu vari visu nedēļu ēst veselīgi, sabalansēti un būt kaloriju deficītā, bet brīvdienās ēst visu pēc kārtas un visu iegūto progresu zaudēt. Diemžēl, bet fakts.

Pievieno komentāru, ja zini vēl kādus ieradumus, kuri var nemanāmi, bet regulāri traucēt progresēt un veicināt liekā svara rašanos.



Vai Tev patika tas, ko lasīji? Dalies vai pievieno komentāru!

SPER PIRMO SOLI UN PIEPILDI SAVUS MĒRĶUS CEĻĀ UZ VESELU, LAIMĪGU UN AKTĪVU SEVI!


Vai vēlies koriģēt savu svaru? Nekad nav par vēlu un nav labāka brīža par "te un tagad". Tu arī turpmāk varēsi ēst savus ierastos, garšīgos, ātri pagatavojamos ēdienus, bet nejutīsi izsalkuma sajūtu!

Izvēlieties periodu

Izvēlies maksājuma metodi