Par fitnesa klišejām un īstajiem iemesliem mainīties

Mēs nesākam mainīt savus paradumus pareizo iemeslu dēļ. Ko tas nozīmē? Ja “no pirmdienas” atkal gribi sākt ēst veselīgāk, tad Tu sevi motivē ar bikini augumu, mazāku ciparu uz svariem, būšanu formā, svara zaudēšanu. Lietas, kuras tipiski uzskatām par motivāciju. Bet patiesībā bieži šie mērķi nav saistīti ar to, kāpēc patiešām ir vērts samazināt svaru un mainīt uztura ieradumus. Sešpaka un Kardašianas dibens…ir fitnesa klišejas. Patiesie mērķi, kāpēc mēs vēlamies mainīt paradumus ir daudz dziļāki. (P.S Gribēt sešpaku vai formīgu dibenu nav slikti!) Bet fitnesa, svara, izskata mērķi ir tikai virskārta tam, ko mēs vēlamies redzēt un sasniegt patiesībā.

Protams, ārējie motivācijas faktori var Tevi uz brīdi ielikt “rāmītī”. Diēta, kāds izaicinājums, noraušanās, atkal diēta. Saņemšanās neēst “draņķus” uz nedēļu. Cukura izslēgšana no uztura uz mēnesi. Lai sasniegtu labāku augumu. It kā. Bet vai Tu zini, kas patiesībā ir daudz spēcīgāks motivācijas lādiņš?

Pavisam godīga atbilde, kāpēc Tu vēlies mainīties. Kāpēc Tu esi gatavs neēst kūciņas, iet uz sporta zāli, mainīt ēšanas paradumus un varbūt pat atteikties no vīna glāzes vakarā. Nē, un nevis atteikties no visa un vienmēr. Kāpēc Tu esi gatavs sākt pārmaiņas, kuras patiešām var mainīt Tavu dzīvi ilgtermiņā.

Ir tikai viens “bet”. Visbiežāk cilvēki apstājas pie fitnesa klišejām, jo nevēlas rakt dziļāk. Nevēlas atzīt, kas tad īsti sāp vai rūp un kāpēc ir vēlme mainīties. Un tad vai nu spēj saņemties uz īsu brīdi vai nesāk mainīties…nemaz.

Bet, lai pārmaiņas būtu paliekošas Tev jāatrod īstais iemesls. Reizēm tā ir viegli apjaušama. Iespējams, Tu piedzīvo šķiršanos. Tev ir slimība, kuru var uzlabot veselīgāks dzīvesveids un vairāk kustību. Tu esi zaudējis sev tuvu cilvēku. Tev bail skatīties spogulī, jo Tev nepatīk cilvēks, kurš raugās Tev pretī. Tev šķiet, ka Tu vairs nepatīc pats sev. Šādas sāpes ir viegli identificēt. Viegli saprast. Tās ir tieši Tev priekšā.

Reizēm iemesli ir dziļāki un veiksmīgāk paslēpušies. Tu jūti, ka kaut kas nav kārtībā, bet Tu uzreiz acīmredzami nevari uzķert, kas tas ir. Bet Tu zini, ka kaut kas nedara Tevi laimīgu. Varbūt tas velkas Tev līdzi jau no bērnības, kad kāds Tev darīja pāri. Vai sāpe par komentāru, kuru Tavs vīrs (sieva) nejauši Tev izteicis. Liekas, ka tas nudien ir nevainīgi, bet laikam ejot tas var ietekmēt, kā Tu skaties uz sevi un kā mainās Tavs pašvērtējums. Iemesli, kuri ir kaut kur dziļi iekšā noslēpušies, sāk ietekmēt ikdienu:

  • Tu sāc izvairīties no lietām un aktivitātēm, kuras Tev līdz šim sagādājušas prieku un, no kurām iepriekš neesi izvairījies – tikšanās ar draugiem, publiski pasākumi.
  • Tu uztraucies, kad kāds Tev pajautā, kā Tu jūties.
  • Tu atsakies no jauniem piedzīvojumiem, jo domā, ka to nespēj, nevēlies.
  • Tu baidies no apkārtējo nosodījuma.

Šie piemēri liecina par to, ka Tev jārok dziļāk. Ja Tu būsi spējīgs atrast to, kāpēc Tu vēlies mainīties, Tu visticamāk esi uz lielu pārmaiņu sliekšņa.

  1. ATRODI SAVU “KĀPĒC”

Tavs “kāpēc” ir būtisks tieši Tev. Tas slēpjas aiz virskārtas. Tas slēpjas aiz vēlmes dabūt sešpaku un nomest svaru. Tas slēpjas aiz vēlmes izskatīties perfekti peldkostīmā. Bieži šis “kāpēc” arī Tev dos atbildi, kādi ir Tavi patiesie iemesli mainīties. Un nebeidz sev jautāt tikmēr, kamēr esi atradis savu “kāpēc”. Vieni var noskaidrot savus “kāpēc” ātri, citiem tas prasa mazliet ilgāku laiku.

Apstājies uz mirkli un patiešām pajautā sev, ko Tu vēlies. Kā Tu jūties. Kādas ir Tavas emocijas. Pieraksti, pievērs uzmanību, nesteidzies uzreiz kaut ko mainīt. Ar laiku Tu sapratīsi, kuras ir domas, kuras Tev uzmācas visbiežāk. Izanalizē un tad ķeries pie plāna.

  • SĀC RĪKOTIES

Iespējams, ka Tu esi atklājis savu “kāpēc”. Tu nekad nejūties pietiekami labs. Neesi perfekts darbā, attiecībās. Vienmēr atrodi iemeslu, kāpēc neesi pietiekami labs. Tev ir liekais svars, stresa pilna ikdiena un veselības problēmas. Un vēl Tev uz pleca sēž perfekcionisma velniņš – vai nu visu, vai neko. Kā to mainīt?

Sāc ar “grūti vieglajām” lietām. Kas tās ir? Lietas, kuras nav patīkamas vai ir grūti izpildāmas, bet vēl joprojām Tavā komforta zonā. Piemēram, Tu turpini iet uz darbu, kurš Tev pagalam nepatīk.

Daži piemēri

  • Dace grūtākais ir saņemties mazām pārmaiņām uztura un dzīvesveida ziņā, nevis lēkt “visu vai neko” slazdā. Jo mazas pārmaiņas neliekas gana efektīvas. Viņai liekas, ka ar mazām pārmaiņām nav jēgas sākt.
  • Ivars strādā 60 stundas nedēļā un jau mēnešiem nav saticis draugus. Ēdienu bieži paķer no degvielas uzpildes stacijām vai pagatavo kādu pusgatavu ēdienu. Svars ir sācis pieaugt un nav enerģijas.
  • Divu bērnu mamma Kate vienmēr pirmajā vietā tur ģimenes intereses un viņai neatliek laika pašai sev. Uz savām aerobikas nodarbībām viņa nav bijusi jau pusgadu.

Tagad ķeries pie darba. Sāc ar maziem, vienkāršiem soļiem.

Izvēlies vienu lietu, kuru Tu darīsi, lai sasniegtu savu mērķi. Patiešām mazu.

  • Katru vakaru 5-10 minūšu pastaiga pēc vakariņām;
  • Divreiz nedēļā 20 minūšu treniņš mājās (sāc ar šiem!)
  • 1 reizi nedēļā aizej uz vienu nodarbību sporta klubā, kuru esi atlicis jau ilgi.
  • Ēst veselīgas brokastis.

Izvēlies tikai vienu no šīm lietām (protams, plusiņš, ja vari vairāk!) un veic to vismaz divas nedēļas. Reizēm būs viegli. Reizēm būs mega grūti.

Kad jūti, ka šis ieradums jau kļuvis Tev viegls un saprotams, veic to mazliet ilgāk. Esi pacietīgs un saprotošs attiecībā pret sevi, jo Tu mainies. Un pārmaiņas nav vienkāršas.

  • DALIES SAVĀS RŪPĒS

Aprunāšanās ar cilvēkiem, kuri ir līdzīgā situācijā var ļaut Tev justies labāk. Iespējams, neitrāls skatījums uz Tavām rūpēm un sāpēm var būt noderīgs procesā, kurā Tu atrodi savu “kāpēc”. Tas ļauj apkārtējiem saprast, ka Tev nepieciešams padoms un palīdzība.

  • Sāc ar tiem, kuri Tev ir ļoti tuvi un svarīgi cilvēki. Izstāsti, aprunājies, ļauj viņiem iesaistīties procesā. Esi atklāts.
  • Ja nevēlies vēl šobrīd runāt par savām bailēm un rūpēm ar kādu, mēģini sevi sagatavot. Mēģini pielāgoties runāt par nepatīkamo un Tu vieglāk pārvarēsi stresa situācijas nākotnē. Ja nevari uzreiz runāt  ar cilvēkiem, kuri Tev rūp, pieraksti un apzinies, kas Tevi nomāc. Aprunājies ar svešinieku. Un Tu pieradināsi sevi pie sajūtas atklāties, aprunāties, izstāstīt. Ja tas šķiet mazliet nekomfortabli, tad Tu esi uz pareizā ceļa.

Roc dziļi. Atrodi iemeslus, kāpēc Tu vēlies mainīties un sāc. Tu nevari neko zaudēt, Tu vari tikai iegūt spēcīgāko motivāciju pārmaiņām.

Tāpēc atmet “es nevaru nomest svaru”. Saproti, kāpēc Tu sevi bremzē, kas Tevi biedē un kas ir Tavs “kāpēc”. Un Tavam “kāpēc” jābūt spēcīgākam par jebkuru iemeslu nedarīt.



Vai Tev patika tas, ko lasīji? Dalies vai pievieno komentāru!

SPER PIRMO SOLI UN PIEPILDI SAVUS MĒRĶUS CEĻĀ UZ VESELU, LAIMĪGU UN AKTĪVU SEVI!


Vai vēlies ēst veselīgāk? Nekad nav par vēlu un nav labāka brīža par "te un tagad". Ēd to, kas Tev garšo sev piemērotās porcijās un veselīgākās versijās.

Izvēlieties periodu

Izvēlies maksājuma metodi