Stress un pārēšanās

Vakar nejauši dzirdēta saruna sabiedriskajā transportā. Divas draudzenes runā par ikdienas rūpēm, kuras nospiedušas plecus. Viena no viņām stāstīja par darbu, kurā darāmo darbu saraksts esot sasniedzis griestus, taču viņa esot tikusi galā labi vien, ka ar trešo daļu, kamēr zvans no bērnudārza, ka mazais atkal saslimis un esot jāizņem. Atkal slimības lapa un vēl vairāk nepabeigtu darbu. Draudzene piekrītoši māj ar galvu un stāsta, ka viņa jau mēnešiem nespējot atrast balansu starp “darbs-mājas-vīrs-pārējā ģimene-sociālā dzīve-atpūta” svaru kausiņiem. Tiklīdz nosveroties par labu vienam, tā otrā paliek tukšums un daži no tiem izžūst pavisam.

Šādas un citas līdzīgas situācijas nav retums. Kā balansēt starp neskaitāmajiem pienākumiem darbā, mājās, sadzīvē un kā tikt galā ar katru no lomām, kuras veidojam pašas vai kuras mums uzliek sabiedrība? Kā nesen interneta plašumos ceļojošajā jociņā par to, ka janvāris esot viena vienīga pirmdiena, skaidrs, ka daudzi pēc saspringtā gada noslēguma, decembra svētku dunas un gada sākuma pienākumiem, atkal un atkal jūtas kā no sliedēm noskrējuši vilcieni. Kādam bonusā vēl nāk patukšs maciņš, kādam darbā jauni pienākumi. Stresa pietiek un paliek vēl pāri. Tad kā vēl saplānot un sabalansēt savas ēdienreizes, ja nudien nav laika to uzcelt uz prioritāšu augstākā pakāpiena? Mēģināsim atrast iespējamos risinājumus kopīgi šajā rakstā.


Kas ar mums notiek, atrodoties nemitīgā, hroniskā stresā?

  • Fiziski un garīgi iztukšoti. Nav spēka un spēja fokusēties. Galvā šķietami visu laiku ir tāda kā migla. Ir jāpieliek tik daudz daudz pūļu, lai veiktu ikdienas darbus un, lai arī darbu kalns tikai aug, mēs taču tāpat vienmēr tos paspējam, izdarām, reizēm vēl jo vairāk pasmeļot enerģiju no jau tā iztukšotajiem enerģijas un spēka apcirkņiem. Darbs naktīs vai ļoti vēlos vakaros, tik dārgais brīvais laiks tiek tērēts, lai izdarītu nepieciešamās “degošās” lietas, nevis atpūstos.
  • Laiks, kuru kādreiz veltījām sev, ir izzudis. Jā, iespējams, ka Tu jau reiz esi bijusi šādā vāveres ritenī, bet vienmēr vajadzīgajā brīdī ar slaidu loku spēji izlēkt no šī riteņa, nopurināt nogurumu, ieplānot frizieri, manikīru vai vienkārši siltu, smaržīgu vannu dienas noslēgumā. Tu spēji restartēties. Tomēr stresam un ikdienas skrējienam kļūstot vēl neapstādināmākam, Tu vienkārši galvu nodūrusi skrien. Ievelc elpu tikai nedaudzajās miega stundās.
  • Drēbes kļūst par izmēru…vai diviem lielākas. Sākumā Tu tikai sev stāsti, ka džinsi ir tikko mazgāti un tāpēc nav tik pakļāvīgi kā parasti. Piegulošās drēbes automātiski tiek ieliktas tālākajā skapja stūrī. Skaidrs ir viens – Tu jūti, ka ķermenis mainās, bet Tev nav laika un enerģijas tam pievērst uzmanību. Tu tikai “mazliet” atliksi, tikai mazliet…
  • Vēlme pēc cukura un ātrām uzkodām, kā arī taukainiem ēdieniem ir daudz spēcīgāka. Stresa apstākļos sāk darboties Tava “cīnies vai bēdz” reakcija. Tā dod signālu virsnieru dziedzerim izdalīt stresa hormonu kortizolu Tavās asinīs. Kortizols palielina apetīti, jo stress ir paziņojums Tavam ķermenim, ka Tev nepieciešama papildus enerģija, lai cīnītos ar radušos situāciju. Stress traucē arī izsalkuma hormona grelīna darbību. Grelīns darbojas pretēji leptīnam, kas savukārt atbild par sāta sajūtu. Jo vairāk grelīna izdalās, jo izsalkušāki esam. Ja stress ietekmē arī Tavu miegu, tad izsalkuma līmenis palielinās vēl vairāk. Organisms vēlas enerģiju – ātri un tūlīt. Tieši tajos brīžos mūsu roka sniedzas pēc kārdinošā “Svetlana” cepuma vai nevainīgā pilngraudu burgera, kurā pa vidu ielikta taukaini sulīga kotlete un ne tās veselīgākās mērces. Nemanāmi esi uzņēmusi kalorijas, kuras uzturvērtības ziņā ir…tukšas.
  • Sporta nodarbības un citas fiziskās aktivitātes tiek pārceltas un visbeidzot – atceltas pavisam. Vispirms Tev ir ārkārtas sapulce vai četras virsstundas darbā. “Labi, vienreiz izlaist treniņu nebūs tik slikti,” Tu pie sevis nodomā. Gulēt aizgāji ap pusdiviem naktī, jo dēls ap deviņiem atcerējās, ka vajag sagatavot projektu nedēļai pasaules karti uz lielā papīra. Tavas miega rezerves mirgo kā Tava telefona baterija, kad tā tuvojas izslēgšanās brīdim. Tu atcel treniņu, jo zini, ka nevarēsi to aizvadīt pilnvērtīgi. Attopies, kad nevienu treniņu neesi vairāk kā divus mēnešus.
  • Lielajā spogulī vairs nav vēlmes skatīties. Tāpat kā kāpt uz svariem. Vai tieši otrādi – sveries un sveries atkal, ar katru svēršanās reizi iedzenot sevi vēl lielākā stresā par ciparu palielināšanos uz svariem.
  • Svars, ja arī bijis zemāks, atgriežas un atgriežas arī stress. Vāveres ritenis neapstājas. Jo-jo efekts Tev ir zināma lieta. Tu esi gatava izmēģināt visas populārākās diētas vienu pēc otras, jo kaut kam taču ir jādarbojas!

Un mēs saprotam, ka Tu jūties satraukta, pazudusi starp visiem ikdienas pienākumiem. Tu nespēj savā galvā vairs saprast, kas ir vajadzīgs, lai izkļūtu no šī vadātāja – stresa. Tu satraucies tik daudz, ka mājās braucot ieskrien veikalā un, kā nu ne, ieraugi atlaidi Cielaviņai. Viens gabaliņš katram ģimenē nekaitēs, Tu pie sevis nodomā. Un galu galā Tu taču esi pelnījusi! Tev vajag atelpu no visa šī skrējiena!

Vakarā attopies, ēdot trešo gabaliņu un sakot sev, ka dzīve ir jābauda. Sarkani kvēlojošo un vienā smadzeņu pusē lēkājošo “Apstājies!” Tu atliec un nedzirdi, gluži tāpat kā atliec modinātāju katru rītu. Tu saņemies no rītdienas (trešdienas, pirmdienas, nākamās nedēļas) sākt dzīvot veselīgi, lai arī ko tas nenozīmētu.

Tagad lasi katru rindiņu pa vienai un skaļi.

Nav svarīgi, kur un kā es sākšu.
Nav svarīgi, ka šobrīd jūtos pilnīgi draņķīgi un nezinu, kā es īstenošu plānu dzīvot labāk.
Nav svarīgi, ka Tu zini – stress nesamazināsies tik drīz.
PĀRMAIŅAS IR IESPĒJAMAS.

Nebeidzamais stress-pārēšanās-diēta-stress aplis

Kad pēc Cielaviņas Tu beidzot attopies nākamajā rītā ar dubultajiem maisiņiem zem acīm un vēlmi ietīties divās segās un neiet ārā no mājas, meita no virtuves sauc Tevi, jo saplēsusi krūzi. Tu celies un jūti svelošo VAINAS apziņu uz saviem pleciem. Tu nekontrolē, ko tā tur dara. Tā vienkārši spiež Tevi. Ja apklusini to un neliecies ne zinis, tad kādu brīdi vari aizmirst par tās smagumu. Vai atpazīsti, kurā brīdī tā pie Tevis atnāca? Parasti nebeidzamais stresa iespaidotais ēšanas aplis izskatās šādi.

  • Tu izjūti stresu, esi nomākta, pārgurusi, bēdīga un izjūti citas līdzīgas sajūtas.
  • Tu pārēdies. Visbiežāk vakaros.
  • Jūties vainīga, ka pārēdies. Tev ir kauns.
  • Jūti vēl vairāk stresa.
  • Saņemies uzsākt diētu vai dzīvot veselīgi.
  • Uzsāc jaunu diētu vai ieliec sevi drastiskos, dzelžainos noteikumos uztura un dienas režīma ziņā.
  • Jūti stresu, jo nespēj izpildīt sevis izdomāto vai kāda cita izlemto uztura plānu. Pārmet sev.
  • Pažēlojot sevi – pārēdies.
  • Sāc apli no jauna.

Kā izrauties no šī šķietami nebeidzamā apļa? Tev jāapzinās un jāsaprot, kas ir tas, kas Tev ir novedis pie emocionālās ēšanas, pārēšanas vai pārlieku lielas alkohola lietošanas. Meklē iemeslus un esi godīga – kuras bija situācijas, notikumi un apstākļi, kuri noveda Tevi līdz pārēšanās situācijai. Atsauc atmiņā pēdējo reizi, kad pārēdies vai ēdi ēdienus, kurus normāli neizvēlētos. Kā Tu juties? Kas bija galvenais stresors? Tev nav jāsaprot viss uzreiz, bet galvenais, ka Tu apstājies un mēģini patiešām saprast, kāpēc tā noticis. Ja nekas nav noticis pēdējās stundas laikā, tad padomā, vai kaut kas nenotika dienas laikā vai pat iepriekšējā dienā. Kāpies atpakaļ pa solītim vien, lai saprastu, kas izraisīja dusmas, skumjas, uztraukumu vai citas negatīvās emocijas. Pat ja uzreiz nevari saprast, kas ietekmējis Tevi, ir svarīgi, ka Tu mēģini atkal un atkal. Tu sapratīsi. Un iespējams pavisam drīz Tu nonāksi līdz interesantiem faktiem…

Otrdien pēc sapulces trīs stundu garumā, kurā nespēji atbildēt uz visiem jautājumiem, Tu novilki dienu līdz mājup došanās laikam, gandrīz automātiski nokļuvi tuvākajā lielveikalā un nopirki divas paciņās oreo un pienu. Un drošības labad – pudeli sarkanvīna. Tu tikai vēlējies sevi mazliet palutināt. Citreiz Tu iegādā četru veidu sierus un paciņu čipsu – Tev tik ļoti patīk tas kraukšķītis.

Piektdien pēc garās darba dienas Tev automātiski ir sajūta “es esmu pievarējusi nedēļu ar diviem dedlainiem, 12 virsstundām un diviem treniņiem un neviens no bērniem nesaslima. Es esmu pelnījusi kādu našķi.” Viegli pieejamais “fast food” ir viegla izvēle, kuru sestdienas rītā jau krietni nožēlo.

Vai ir nedēļa pirms mēnešreizēm un Tu skaties jebkuras šokolādes virzienā, kā izsalcis vilks. Pēkšņi milkas, fāzerīši un snikerīši Tev uzglūn no visiem kioskiem, veikalu plauktiem un darbā, protams, atkal divas dzimšanas dienas ar sāļajiem un saldajiem kliņģeriem. Izlaid pusdienas un apēd 4 gabalus – pa diviem no katra.

Iespējams, ka dažas no šīm situācijām Tu varēsi atrisināt pati un saprast, no kurienes ir radies papildus stress. Reizēm Tu neatradīsi iemeslus uzreiz, bet ir labi, ka Tu apzinies, izvērtē un mēģini saprast.

Kā lai izvēlos ēšanas plānu?

Jau iepriekš minējām dažas no diētām vai citiem populārajiem veidiem, kā kontrolēt savu ēšanu. Ir aplikācijas, kurās kontrolē uzņemto kaloriju daudzumu. Bet kā tad zināt, cik daudz olbaltumvielu, ogļhidrātu un tauku man nepieciešams? Varbūt neēst taukus nemaz? Varbūt labāk ēst olbaltumvielas un pavisam maz ogļhidrātu?

  1. Izvēlies ēšanas plānu, kurš balstīts tieši uz Taviem mērķiem.
  2. Plānam jābūt strukturētam un elastīgam.
  3. Izvēlies tādu ēšanas plānu, kuram ir vienkārši sekot.
  4. Ēšanas plānam jābūt ar sabalansētu ēdienkarti, daudzveidīgam un izpildāmam.
  5. Ja iespējams, izvēlies plānu, kurā piedāvā arī konsultācijas.
  6. Reizēm plānu īstenot būs vieglāk, ja darīsi to ar kādu kopā – iespējams pievienot arī ģimenes locekļus.
  7. Fantastiski, ja plāns piedāvā iespēju mainīt mērķi vai to koriģēt.

Fitlap plāns īsteno visus minētos kritērijus – uztura plāns internetā, kurš pielāgots tieši Taviem mērķiem. Sabalansētas, daudzveidīgas maltītes, receptes un iespēja pievienot šajā ceļā uz kvalitatīvāku un pilnvērtīgāku dzīvi arī savu ģimeni. Nav sarežģītu trīs stundu gatavošanas laiku, nav garumgaru sastāvdaļu sarakstu. Receptes ir pielāgotas tā, lai pagatavošana ir ātra un vienkārša. Ja kāja paslīd vai rodas jautājumi – mēs esam gatavi atbildēt online čata sadaļā. Tev būs iespējams saglabāt receptes, pievienojot tās pie savām favorītēdienreizēm. Programma piedāvā ērti pievienot nepieciešamos produktus iepirkumu sarakstā, kuru vari izprintēt un veikalā ierasties “apbruņojusies” un ar mazāku iespējamību nopirkt trīs cepumu pakas, jo kārtējā akcija “pērc divus – trešais par brīvu”. Tev būs iespējams izvēlēties un veikt treniņus mūsu programmā – gan spēka, gan aerobos treniņus. Tie ir vienkārši, neaizņems daudz laika un Tev nav nepieciešams inventārs.
Fitlap.lv programmu vari izmēģināt 3 dienas bez maksas. Mēs Tev neprasīsim ievadīt bankas datus, Tev ne par ko nebūs jāmaksā. Mainīties nav vienkārši, bet mainīties ir iespējams. Vienkārši izdari izvēli par labu sev un savai veselībai. Par labu plānam, kurš rūpēsies par Tevi.



Vai Tev patika tas, ko lasīji? Dalies vai pievieno komentāru!

SPER PIRMO SOLI UN PIEPILDI SAVUS MĒRĶUS CEĻĀ UZ VESELU, LAIMĪGU UN AKTĪVU SEVI!


Vai vēlies ēst veselīgāk? Nekad nav par vēlu un nav labāka brīža par "te un tagad". Ēd to, kas Tev garšo sev piemērotās porcijās un veselīgākās versijās.

Izvēlieties periodu

Izvēlies maksājuma metodi