Par perfekto diētu, kura nepastāv

Čau, te Jolanta! 👋 Šis būs nedaudz garāks ieraksts par un ap manu mīļo tēmu – uzturs. Es uzturam savā ne tik ilgajā, bet tomēr pieredzes bagātajā mūžiņā esmu piegājusi no ļoti daudziem aspektiem.

Ap gadiem piecpadsmit es, salasījusies pirmos Cosmopolitan vai sērfojot interneta plašumos, izmēģināju diētas. Jā, jā. Jogurta diēta. Augļu diēta. Augustā dzidro ābolu diēta – hell yeah, mans vēders bija mega laimīgs.

Laiks gāja, krājās zināšanas, bet uzreiz vienā brīdī nebija – “klik” un zinu – kā. Viss sākās ar pamatiem – gan skolā veidojot zinātniski pētniecisko darbu par uzturu jauniešiem, gan vēlāk, mācoties sporta akadēmijā un iegūstot zināšanas uztura lauciņā. Bet bija laiks, kad tāpat nevarēju saprast, ka galējības nav vēlamas un tas zelta vidusceļš ir…nudien kaut kur pa vidu. GlutenFree, Whole30, sugarfree, Keto, veģetārs uzturs un kas tik vēl nē! Katram savi plusi un savi mīnusi, bet, klau, es sev teicu – es esmu visēdājs! Gribu baudīt gan kūku pa laikam, gan ēst veselīgu, sabalansētu pārtiku ikdienā.

Tad sporta prizma, kura nesusi vēl dziļāku izpratni, par to, kā labāk darīt un kā labāk nedarīt, ievērojot uztura plānu intensīvi trenējoties. Kas var pietrūkt no vitamīnu un minerālvielu plauktiņa, kas vajadzīgs ikdienas uzturā, cik daudz dzert un ko. Nesen pabeidzu gadu ilgus Precision Nutrition kursus par uzturu un manos tuvākajos plānos ir iegūt izglītību uztura speciālista jomā. Jo? Jo vienkārši redzu, cik daudz uzturs ietekmē mūs – Tevi, mani, mūsu ģimenes, bērnus. Jo man šī tēma ir tuva un ļoti, ļoti interesanta un es gribētu ar savām zināšanām palīdzēt cilvēkiem izprast, kā izvēlēties sev piemērotāko uztura plānu (jo nu mums katram ir plāns jeb diēta, kura var būt veselīgāka vai mazāk veselīga). Un palīdzēt saprast arī to, ka nav perfektās diētas, kura der visiem, jo ikvienam no mums izpratne par uzturu un veids, kā mēs izvēlamies ēdienu, ir citādāks.

Ja man jautātu, kas tad ir ēdiens, tad mana atbilde būtu gana izvērsta, jo ēdiens ir daļa no mūsu kultūras un tautas mantojuma (bukstiņputra ar speķīti, gaļas pīrādziņi, kādam sklandrauši, kādam smaga un silta rudzu maize, kādam kāds dzēriens), ēdiens ir mūsu enerģijas avots – ēdot mēs uzņemam uzturvielas, kuras pārvēršam enerģijā un to, savukārt, izmantojam ikdienas aktivitātēm, sportam un vienkārši – eksistēšanai. Ēdienā ir uzturvielas – (olbaltumvielas, tauki, ogļhidrāti, vitamīni, minerālvielas, antioksidanti, arī ūdens). Enerģiju gan mēs varam iegūt, izmantojot par degvielu tieši ogļhidrātus, taukus un olbaltumvielas un vitamīni, minerālvielas, antioksidanti ir tie, kuri ignorē šo “ēdiens ir mūsu enerģija”, jo enerģiju nesniedz, bet tie ir supersvarīgi “otrā plāna lomas” aktieri un palīdz teju neskaitāmi daudzās organismā svarīgās norisēs. Piemēram, kalcijs – atbildīgs par asins sarecēšanu, muskuļu un asinsvadu saraušanos, nervu šūnu darbību; antioksidanti palīdz cīnīties ar organismā notiekošajiem oksidācijas procesiem; dzelzs veic skābekļa transportu uz audiem un ogļskābās gāzes transportu no audiem. Dzelzs eritrocītos veido hemoglobīnu – vielu, kas skābekli no plaušām nogādā organisma šūnās un arī piešķir asinīm raksturīgo sarkano krāsu. Ja organismā dzelzs pietrūkst, var rasties skābekļa apmaiņas traucējumi, kas rezultējas ilgstošā nogurumā, miegainībā un citos blakusefektos.

Un skaidrs ir arī viens – ēdiens ir arī viena no dzīves baudām.

Ēdiens var būt arī veids, kā “apēst emocijas” – arī to esmu piedzīvojusi. Var būt dažādi ierobežojumi ēšanas režīmā atveseļošanās laikā pēc traumām, operācijām vai lietas, kuras jāievēro, ja ir veselības problēmas – diabēts, sirds un asinsvadu slimības u.c.

Piekritīsiet, ka visu par visu nav iespējams zināt?! Un, jo vairāk saproti, reizēm šķiet, ka nesaproti neko. Pilnībā saprotu, ka daudziem tā ir ar uzturu. Pieķeras diētai, iztur drastisku režīmu 14 dienas, strauji nokrītas svars, tad atkal tas nedēļas-divu laikā ir atpakaļ. Ir slikts garastāvoklis, jo nav izdevies iecerēto plānu “izturēt” līdz galam. Bet ziniet – nav JĀIZTUR. Ir jādzīvo. Ir pa laikam jābauda. Ir jāpiedomā, kā un ko mēs ēdam, bet par to nav jāstreso! Kā nestresot? Es nezinu visas atbildes, bet noteikti zinu, ka stresošana nepalīdz. Jo nav perfekts uzturs vai perfekta diēta, vai viena vislabākā diēta pasaulē.

Ir ēšanas plāni, kuri darbojas vieniem un nedarbojas citiem, bet ēšanas plānam kopumā jābūt izpildāmam, elastīgam, mainīgam, ja tas nepieciešams un jānodrošina organismam pilnvērtīgu, sabalansētu, vitamīniem un minerālvielām bagātu pārtiku. (Nē, pārtikai nav jābūt tikai no eko veikaliem, vai super dārgai!) Uztura plānam jābūt pieejamam. Tam jābūt tādam, kurā, ja vēlies, vari turpināt ēst ēdienus, kurus esi ēdis līdz šim, bet varbūt mazliet jāpamaina porciju lielumi, ja vēlies kādu kilogramu mazāk. Ja ņem tikai “lielos vilcienos”, tad svaru var zaudēt, ja ir kaloriju deficīts. Iztērē vairāk kā uzņemt un svaram jāsamazinās, bet tomēr – tai daļai, kuru uzņem, labāk jābūt veselīgākai.

Es nesen sāku jaunas darba gaitas Fitlap.lv – Uztura konsultants internetā un esmu saņēmusi vairākus jautājumus par to – kas tas ir, vai tā ir diēta, kāpēc rādām pirms/pēc bildes utt.

Fitlap ir uztura plāns tiešsaistē, kuru sev piemērot un personalizēt var ikviens. Jā, arī es un Tu. Cilvēkiem, kuri varbūt par uzturu nezin tik daudz vai nesaprot, ko un kā tad salikt uz šķīvja, ir iespēja sev saplānot maltītes no Fitlap datu bāzē esošajām, mēs piemērosim katras sastāvdaļās daudzumu tieši Tev. Receptes sev var piemērot ikviens – gaļēdājs, “gaļneēdājs”, veģetārietis, ir receptes bez laktozes un glutēna (visu laiku tiek papildinātas), bet pat, ja liekas – ir par maz recepšu, IKVIENU RECEPTI var piemērot sev, nomainot sastāvdaļas (ehh, izbeigušies rīsi, bet superforša recepte, kurā vajadzīgi tieši tie?! Uzspied “mainīt sastāvdaļu” un varēsi izvēlēties jebkuru citus ogļhidrātus un sistēma automātiski izrēķinās Tev nepieciešamos daudzumus.)

Ir četras ēdienreizes dienā – daudziem rodas jautājums – kāpēc. Patiesībā vari ēst kaut 4,6 vai 8 reizes dienā, vai arī tikai trīs – galvenais, ka apēd visas izplānotās ēdienreizes. Lielākajai daļai tomēr iesakam pieturēties pie četrām ēdienreizēm vismaz sākumā.

Par pirms un pēc bildēm – Igaunijas atbalsta grupā Facebookā ir 30 000+ tūkstoši cilvēku, kurā Fitlap lietotāji apmainās idejām, iedrošina, iedvesmo, aicina uz treniņiem viens otru un dalās ar kādu jociņu. Igauņiem šie pirms un pēc bilžu stāstiem “apakšā” ir reāli izmainītas cilvēku dzīves. Kā es to zinu? Jo viena no mūsu kolēģēm – Irina – ar Fitlap programmu zaudēja 30+ kilogramus svara un tieši man pastāstīja stāstu, kā ir dzīvot ar tik lielu lieko svaru. Tas ietekmē veselību, tas ietekmē pašsajūtu, tas palielina saslimšanu risku ar sirds un asinsvadu slimībam… Pacietīgi un plānveidīgi viņa atbrīvojās no desmitiem kilogramu. Kāpēc svarīgi ir pacietīgi? Lai nav jo-jo efekta un svars “hop” un nenāk atpakaļ. Viņa tagad mācās par uztura speciālistu, strādā Fitlap, jo uztura tēma viņai ir absolūti interesanta un tuva. Nomainīja darbu bankā uz šo un tagad – staro kā maija saulīte, jo atradusi to, kas viņai pašai ir sirdij tuvs.

Programmā var pievienot ģimenes locekļus, izveidot iepirkuma sarakstu, saglabāt receptes, rakstīt blogu, saņemt atbildes uz saviem jautājumiem čata sadaļā un ir daudz citu iespēju. Psst, jā, ir arī kūkas, cepumi un citi kārumi.

Ja vēlies, izveido bezmaksas kontu ŠEIT un paskaties Fitlap lapā programmu un redzēsi, kā varētu izskatīties Tavs ikdienas uzturs. Jautā man, iesaki, izsakies, padomā, pārdomā, vēlreiz papēti. Uzraksti tepat komentāros, kā Tu izvēlies savu ikdienas uzturu, pēc kādiem principiem, pēc kādām proporcijām. Ko izslēdz no uztura un, ja izslēdz, tad kāpēc. Kas ir lielākais klupšanas akmens uztura jomā? Vai Tu jūties labi, ēdot to, ko ēd tagad? Vai Tu gribētu kaut ko mainīt un, ja jā, tad ko?

Dalies savā viedoklī!



Vai Tev patika tas, ko lasīji? Dalies vai pievieno komentāru!

SPER PIRMO SOLI UN PIEPILDI SAVUS MĒRĶUS CEĻĀ UZ VESELU, LAIMĪGU UN AKTĪVU SEVI!


Vai vēlies koriģēt savu svaru? Nekad nav par vēlu un nav labāka brīža par "te un tagad". Tu arī turpmāk varēsi ēst savus ierastos, garšīgos, ātri pagatavojamos ēdienus, bet nejutīsi izsalkuma sajūtu!

Izvēlieties periodu

Izvēlies maksājuma metodi